kulturystyka logo

Działy serwisu

Najtańsze sklepy

  1. FitArena.com.pl
  2. Centrumodzywek.net
  3. Muscle-zone.pl
  4. [Zaproponuj]

Bądź na bieżąco

Ranking odżywek

Losowe artykuły

Fitness

fitness

Partnerzy

Osób on-line: 5

trening siłowy

Trening siłowy odżywianie

- BIAŁKA

Białka to skomplikowane związki organiczne składające się z azotu, węgla, wodoru, tlenu i siarki. Podstawową cegiełką budującą białka są aminokwasy. Aminokwasy łączą się ze sobą w większe łańcuchy tworząc polipeptydy, te zaś tworzą białka. Białka dzielimy na proste- złożone wyłącznie z aminokwasów oraz złożone.

Podstawową rolą białka jest dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości i jakości aminokwasów. Służą one budowie nowych tkanek w organizmach rosnących oraz wymianie białek tkankowych u ludzi dorosłych. Są także odpowiedzialne za prawidłową aktywność enzymów, działają jako substancje buforowe oraz spełniają rolę nośnika niektórych witamin i składników mineralnych.

Zapotrzebowanie na białko u dorosłego człowieka wynosi około 1g/kg masy ciała. U sportowców, a szczególnie u zawodników uprawiających sporty siłowe wzrasta ono dwu, a nawet trzykrotnie (ok. 3g/kg masy ciała). Niedobór białek prowadzi do zahamowania wzrostu, spadku masy ciała, spadku odporności oraz zmian degeneracyjnych np. wątroby.

- TŁUSZCZE

Tłuszcze stanowią grupę związków chemicznych zwanych tłuszczowcami. Tłuszczowce proste to glicerydy, czyli estry cząsteczki glicerolu i trzech cząsteczek kwasów tłuszczowych. Kwasy tłuszczowe dzielimy na nienasycone (płynne) i nasycone (stałe), stąd też tłuszcze zawierające większość kwasów nienasyconych lub nasyconych są odpowiednio ciekłe lub stałe.

Tłuszcze są skoncentrowanym źródłem energii. Energia ta jest uwalniana w procesie wielostopniowego spalania w komórkach a końcowymi produktami spalania są dwutlenek węgla i woda. Oprócz dostarczania energii tłuszcze są nośnikami niektórych witamin: A, D, E, K. Nadmiar kwasów tłuszczowych w organizmie człowieka jest syntetyzowany do trójglicerydów i magazynowany w tkance tłuszczowej. Stanowi ona zapas energii, z której w miarę potrzeb organizm może korzystać. Trzeba wspomnieć, że przy nadmiernym spożyciu węglowodanów także następuje synteza trójglicerydów w tkance tłuszczowej. Ma to ogromne znaczenie, szczególnie dla zawodników uprawiających kulturystykę- dąży się przecież do zredukowania tkanki tłuszczowej. U przeciętnego człowieka ilość tłuszczu stanowi 10-15% masy ciała, u kulturystów natomiast procent ten wynosi zaledwie 3-5. Tylko przy takim poziomie tłuszczu mięśnie są wyraźnie zarysowane. U ludzi otyłych ilość tłuszczu dochodzi nawet do 50% masy ciała.

- WĘGLOWODANY

Węglowodany to związki organiczne składające się z węgla, wodoru i tlenu. Dzielimy je na proste (monosacharydy) i złożone (disacharydy, oligosacharydy i polisacharydy). Disacharydy składają się z 2 cząsteczek cukrów prostych, cukry złożone z kilku, a nawet z tysiąca cząsteczek cukrów prostych.

Z punktu widzenia żywieniowego węglowodany dzielimy na przyswajalne i nieprzyswajalne. Do pierwszych, pierwszych których organizm czerpie energię zalicza się: glukozę i fruktozę (cukry proste), maltozę, laktozę i sacharozę (dwucukry) oraz skrobię i glikogen (wielocukry).

Większość przemian węglowodanowych prowadzi do powstania w organizmie człowieka glukozy. Jej stałe stężenie jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania. Jest ona jedynym źródłem energii dla naszego mózgu (zużywa on ¼ całej glukozy) i całego układu nerwowego. Niektóre cukry np. ryboza i galaktoza są materiałem budulcowym, inne pełnią istotną rolę w przemianie wodnej i mineralnej organizmu. Węglowodany powinny dostarczać dziennie około 55-65% całkowitej energii. Należy je spożywać w większości jako cukry złożone.

czytaj dalej Trening siłowy odżywianie

źródło: forum fbb.pl

"" znaleziono też na stronach:

Tagi: białka - węglowodany - tłuszcze - aminokwasy - witamin

Komentarze

Dodaj komentarz +