kulturystyka logo projekty domów

Działy serwisu

HellHound.pl

Najtańsze sklepy

  1. Body-care.pl
  2. Kulturystyka.sklep.pl
  3. [Zaproponuj]
Reklama

Ranking odżywek

Ciekawe newsy

Osób on-line: 5

Soja cz.2

IV. Dobra, teraz konkretnie

Zrobiono badanie. Grupę 20 badanych poddano trzymiesięcznemu testowi - każdy z ochotników miał zapewnioną dzienną suplementację jednym z rodzajów białek - koncentratem białka sojowego, izolatem tegoż, mixem izolatu białka sojowego z wpc, samym wpc. Każdy z ochotników trenował tym samym treningiem siłowym, parametry uczestników tez były mozliwie \"zblizone\". po 12 tygodniach, każdy z uczestników zanotował dość znaczący przyrost masy mięśniowej, a co ciekawsze, nie było znaczących różnic pomiędzy poziomem testosteronu, bf-em, czy też wagą między grupami. Podsumowując, dzienne spożycie 50 gram białka sojowego było równie skuteczną suplementacją jak suplementacja innymi rodzajami białek, i nie powodowała spadku przyrostów masy mięśniowej czy też poziomu testosteronu, jak się powszechnie przyjęło uważać.

Zrobiono również doświadczenie na szczurach, które poddawane były ćwiczeniom wytrzymałościowym, a po tych ćwiczeniach podawano im różne białka - w tym sojowe. Nie zaobserwowano żadnych zaburzeń dot. syntezy białek, dla wszystkich rodzajów podawanego preparatu poziom był porównywalny. W jeszcze innym badaniu grupa Olimpijskich atletów rodem z Rumunii została poddana suplementacji białkiem sojowym w ilości 1.5g/kg masy ciała przez okres 8 tygodni. Po 8 tygodniach stwierdzono przyrost masy (około 3 kg, głównie była to beztłuszczowa masa mięśniowa), jak i siły. Można było stwierdzić niewielkie zmniejszenie zmęczenia po treningu. Nie stwierdzono żadnych ujemnych efektów czy też zaburzeń metabolicznych, produkt był b. dobrze tolerowany. Nie, nie jest to komercyjna reklama białka sojowego. To jest demonstracja tego, że przy dobrym, sensownym treningu i zbilansowanej diecie, suplementacja białkiem sojowym jest równie korzystna i wydajna jak białkiem serwatkowym.

V. Fitoestrogeny.

Fitosestrogeny - grupa naturalnych modulatorów receptorów estrogenowych spotykanych w żywności. Spotykane głównie właśnie w soi. Rośliny używają PE (phytoestrogens) jako mechanizmu obronnego i naturalnego środka grzybobójczego. Niestety, PE występujace w soi (izoflawony) maja raczej negatywne działanie na ludzki organizm.

Fitoestrogen znajdowany w sojowej żywności zawiera genisteinę, daidzein oraz glycitein, a te są podobne do estradiolu (hormon estrogenu). Wykrywając te środki we krwi, organizm dostaje sygnał do mniejszej produkcji własnego estrogenu.

Badania na szczurach wykazały, że u szczurów \"wrażliwych\" na PE, poziom teścia leciał przy około 20mg/kg masy ciała. Przyjmując niższe dawki, nie zanotowano żadnych znaczących wahań. Więc bardzo wysoki poziom Fitoestrogenów może mieć niekorzystny wpływ na poziom hormonów jak i budowe masy mięśniowej. Jednak niższe poziomy nie wydają się być problematyczne. Problematyczne natomiast sie wydaje spozycie tak duzej ilości Fitoestrogenów.

Dla przykładu:

20mgxdorosły facet (powiedzmy koło 86kg) = 1720 mg PE. Powiedzmy że gość lubi soję, i jego dieta się opiera na niej:

1 szklanka gotowanej soi (nasion, czy czegos) = 94 mg
6 uncji tempeh = 74 mg
2 kubki mleka sojowego = 60 mg
6 uncji z tOFU = 40 mg v 2 sojowe hot-dogi = 22 mg
4 uncje sojowego sera = 8 mg

Razem = 298 mg Tak wiec ilość PE, która mogłaby szkodzić, jest nie do przejedzenia.

VI. Soja i nasienie.

Dr. Jorge Chavarro przeprowadził kiedyś badania spermy pod kątem spożywania produktów sojowych, a więc wiekszej ilości PE. Okazało się, że nasienie stawalo się rzadsze. Widze już Wasze miny %) . Jednakże, nie stwierdzono zaburzeń ani w mobilności, ani jakości nasienia, które to odpowiadają za płodność. Ale, generalnie można włożyć wyniki tego eksperymentu między bajki, ponieważ został on bardzo źle organizowany. Nie zostało sprecyzowane, jak badani mają się przez czas testu odżywiać, jaki prowadzić tryb życia, etc. Wielu z nich przyjmowało leki, suplementy, nikt nie znał ich aktywności seksualnej, wielu z badanych było otyłych lub miało nadwagę. Zresztą, spójrzcie na Azjatów. jedzą soję prawie codziennie, a jednak jest ich trochę ;) .

VII. Soja i kościec

Badanie: 43 kobiety po menopauzie dostawały albo białko z mleka, albo izolat białka sojowego. Odydwa preparaty były wzbogacone w wapno i witaminę D. U kobiet zażywających białko sojowe zanotowono znaczne ubytki w obrocie kości (już tłumaczę co to jest :D \"Kość jest, wbrew potocznemu mniemaniu, bardzo aktywną tkanką. Przez cały okres życia organizmu zachodzą w niej jednoczećnie procesy uszkadzania, odnowy i naprawy. Mówimy o tzw. obrocie kostnym.\" ), ale co ciekawe, b. nikłe w mineralnej gęstości. Wyższy obrót kości prowadzi do większej podatności na złamania.

VIII. Za czy przeciw?

Przeciw soi jest z pewnością występowanie w niej inhibitorów trypsyny (http://pl.wikipedia.org/wiki/Trypsyna), oraz kwasu fitowego (co ciekawe, kwas ten jest uznawany za zapobiegający rakowi, a jednocześnie jest przeciwutleniaczem). Jednak jest to dość prosty do przeskoczenia problem - pod wpływem temperatury i w trakcie procesu fermentacji wyżej podane substancje są dezaktywowane. Procesy te nie mają szkodliwego wpływu na białko i minerały zawarte w soi.

jak wiemy, tłuste mięsa nie są za dobre dla serducha. mimo, że soja bezpośrednio nie wspomaga pracy serca, to jednak zamiana karczku z przykladowo tofu moze je stanowczo odciazyc.

Tak podsumowując, wydaje się być uzasadnionym spożywanie NIERAFINOWANEJ soi. Soja nie jest czymś wyjątkowym jeśli chodzi o zapobieganie chorobom. Nie jest też specjalnie szkodliwa w kształtowaniu sylwetki, siły, zdrowia. jednak jak ze wszystkim - przesadzisz z soją, to nie bedzie to za zdrowe. najlepszym pomysłem są jeden, dwa max posilki na bazie soi - szklana mleka sojowego, do tego tofu, i cacy.

jednak zanim pobiegniecie do sklepu po jakiś tani izolat - soja naprawde jest cos warta, jak jest jak najmniej przetworzona. Izolat, koncentrat nigdy nie dorowna nasionom soi, tofu, czy tez temu tempeh.

Reszta artykułu: Soja

Przetłumaczył: Paweł Jurczyński

Tematyka serwisu: Soja nie jest czymś wyjątkowym jeśli chodzi o zapobieganie chorobom. Nie jest też specjalnie szkodliwa w kształtowaniu sylwetki, siły, zdrowia

hr

piłka nożna | Kulturystyka | Sterydy | Kulturystyka | Dieta | Dieta | Zakłady Sportowe | Szamba betonowe | Zakłady bukmacherskie