kulturystyka logo projekty domów

Działy serwisu

HellHound.pl

Najtańsze sklepy

  1. Body-care.pl
  2. Kulturystyka.sklep.pl
  3. [Zaproponuj]
Reklama

Ranking odżywek

Ciekawe newsy

Osób on-line: 8

Odwodnienie

Jednym z pierwszych objawów odwodnienia jest odczuwanie pragnienia. Jeśli zaspokojenie jego jest z jakichś powodów niemożliwe (np. brak dostępu do płynów, odczuwany stres), wtedy organizm uruchamia mechanizmy obronne. Jeden z nich polega na zagęszczeniu i zmniejszeniu ilości wydalanego moczu z 1 – 1,5 l do 300 – 400 ml w ciągu dobry. W wypadku osób regularnie uprawiających sport, tak niska produkcja moczu jest niewystarczająca, aby wydalić z organizmu nagromadzone podczas wysiłku fizycznego metabolity (głównie produkty przemian białkowych). Konsekwencją tego stanu może być zatrucie organizmu.

Narządem szczególnie narażonym na niedobór wody są nerki. Niedostateczny przepływ wody przez nerki utrudnia wypłukiwanie z nich produktów przemiany materii, co w rezultacie po pewnym czasie prowadzi do powstania kamieni nerkowych. O tym, jak ważne jest nawadnianie osób o wysokiej aktywności fizycznej świadczy fakt, że kamica nerkowa jest uznawana za zawodową chorobę sportowców.

Pragnienie nie jest jedynym objawem odwodnienia. W miarę ubytku wody z organizmu dochodzi do pogorszenia koncentracji, uczucia znużenia i zmęczenia, zwiększenia podatności na stres, osłabienia i zmniejszenia sprawności mięśni, zaczerwienienia skóry, utraty apetytu, bólów głowy, zaburzeń oddychania, upośledzenia wydzielania śliny oraz wysychania błon śluzowych. Kiedy odwodnienie przewyższa 5% masy ciała, wtedy dochodzi do silnych zaburzeń ogólnej wydolności psychofizycznej, natomiast utrata 20% wody prowadzi do śmierci. Na szczęście śmierć w wyniku odwodnienia nie jest w naszym klimacie powszechna i dotyczy raczej warunków ekstremalnych, np. gdybyśmy znaleźli się na samym środku pustyni bez jakichkolwiek szans na zdobycie wody.

Objawy odwodnienia

Stopień odwodnienia (ubytek wody w przeliczeniu na% ubytku masy ciała – m.c.) i objawy – 2% m.c. – pragnienie, istotne obniżenie wydolności psychofizycznej
– 5 – 8% m.c – silne zaburzenia ogólnej wydolności psychofizycznej
– 10% m.c. – nasilenie niewydolności fizycznej i psychicznej, bóle głowy, zaburzenia oddychania, upośledzenie wydzielania śliny, wysychanie błony śluzowej jamy ustnej
– 20% m.c. – zagrożenie życia, śmierć poprzedzona utratą świadomości, obrzękiem języka i niemożnością przełykania śliny.

Ile należy pić?

Zapotrzebowanie na płyny jest kwestią indywidualną. W dużej mierze zależy od naszego zapotrzebowania energetycznego. Przyjmuje się, że na każdą 1 kcal z pożywienia powinno się dostarczać 1 ml wody. Zgodnie z tą zasadą mężczyzna „pochłaniający” w ciągu dnia 3000 kcal, powinien dostarczyć organizmowi 3 l wody w postaci płynów i spożywanych pokarmów. Minimalna ilość wody, jaka jest potrzebna do tego, aby zapobiec zmianom patologicznym wynosi około 1 litr na dobę. Ilość ta dotyczy jednak osób pozostających w spoczynku, nieobciążonych jakąkolwiek aktywnością, przebywających w optymalnej temperaturze otoczenia. Wraz ze wzrostem aktywności fizycznej i temperatury otoczenia, wzrasta zapotrzebowanie na płyny.

Czytaj dalej: odwodnienie

źródło: wp.pl

Tematyka serwisu: Jednym z pierwszych objawów odwodnienia jest odczuwanie pragnienia. Jeśli zaspokojenie jego jest z jakichś powodów niemożliwe wtedy organizm uruchamia mechanizmy obronne

hr

piłka nożna | Kulturystyka | Sterydy | Kulturystyka | Dieta | Dieta | Zakłady Sportowe | Szamba betonowe | Zakłady bukmacherskie