kulturystyka logo

Działy serwisu

Najtańsze sklepy

  1. FitArena.com.pl
  2. Centrumodzywek.net
  3. Muscle-zone.pl
  4. [Zaproponuj]

Bądź na bieżąco

Ranking odżywek

Losowe artykuły

Fitness

fitness

Partnerzy

Osób on-line: 3

białko, białka

Białko

Białko jako anabolik

Białko posiada właściwości silnie anaboliczne, co oznacza, że pod wpływem treningu, przy wystarczającym dowozie produktów białkowych w pożywieniu, następuje tworzenie nowych struktur białkowych i przyrost mięśni. Właściwa suplementacja białkowa zapewnia łagodzenie faz katabolizmu, doprowadzając organizm do stałego i dużego tempa anabolizmu. Wszelkie nadmiary białka spożywanego ponad aktualne zapotrzebowanie, podobnie jak nadmiar spożywanych tłuszczów, prowadzą do nadwagi. Nadwyżki białka organizm- przy dodatku innych składników energetycznych w pożywieniu - zamienia na tłuszcz i odkłada w postaci tkanki tłuszczowej.

Ponieważ każdy posiłek składa się z mieszaniny białek, z których ustrój wykorzystuje poszczególne aminokwasy do syntezy białka ustrojowego, istotny jest dobór produktów, których skład aminokwasowy się uzupełnia, zbliżając do białka idealnego (np. Białko serwatkowe lub jaja kurzego). Dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnieni organizmowi sportowca dostawy wszystkich potrzebnych aminokwasów, we właściwych proporcjach. W tym celu odżywki białkowe powinny charakteryzować się odpowiednimi parametrami, określonymi np. tzw. wartością biologiczną białka (BV).

Wartość biologiczna białka zależy od zawartości aminokwasów egzogennych oraz sumy aminokwasów endogennych, a także wzajemnych proporcji pomiędzy poszczególnymi aminokwasami egzogennymi. Aminogram (tj. skład aminokwasowy białka) najbardziej zbliżony do składu aminokwasów w ludzkim organizmie, daje potencjalnie największe szanse przebudowy danego białka pokarmowego na struktury białkowe ustroju człowieka. Jednak w praktyce miałoby to istotne znaczenie tylko wtedy, gdyby dane białko było jedynym dostarczanym organizmowi. Tymczasem odżywka białkowa jest zwykle uzupełnieniem diety, a nie głównym źródłem białka.

proteiny

Gdzie znaleźć białko ?

Suplementy białek są pozyskiwane z wysokiej jakości białek zwierzęcych (mleko i jaja) lub roślinnych (soja) i są uważane za tak samo bezpieczne jak naturalne produkty. Suplementacja białek może być korzystna dla zdrowia. ponieważ nie zawierają one tłuszczu ani cholesterolu znajdującego się w wielu wysokobiałkowych naturalnych produktach. Nie doradza się spożywania białka na poziomie wyższym niż podwójna zalecana dawka, która dla dorosłych wynosi 1,6 g na kg masy ciała. Ilości większe mogą być tolerowane przez wiele osób ale mogą także zwiększać ryzyko powikłań u osób z uszkodzoną wątrobą lub nerkami, tj. organami katabolizującymi białka i usuwającymi produkty przemiany materii.

na podstawie opracowania Błażeja Szadego

Poprzednia część artykułu Białko

"" znaleziono też na stronach:

Tagi: białko - trening - serwatkowe - jaja - anabolik

Komentarze

Dodaj komentarz +